O NÁS - O TŘÍDĚ BERUŠEK

Třída Berušek je menší ze dvou tříd na odloučeném pracovišti jesenické školy v Osnici. Kapacita je 15 dětí a to ve věku 3-6let.

Systém věkově smíšené třídy se osvědčil a tak v něm budeme i nadále pokračovat. Umožňuje dětem vzdělávat se v přirozeném prostředí skupiny, kdy se mladší učí od starších a starší pomáhají mladším. Starší děti tento systém učí ohleduplnosti, toleranci a skupinové práci. Mladší děti zase motivuje a pomáhá přirozeněji vést k cíli. A samozřejmě díky tomuto systému mohou sourozenci navštěvovat jednu společnou třídu.

CHARAKTERISTIKA TŘÍDY:

Třída „Berušky“ je nejmenší třídou MŠ Jesenice. Sídlí v detašovaném pracovišti v Osnici. Tato třída funguje jako běžná třída a zároveň slouží k integraci dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Proto je její personální obsazení posíleno o dva asistenty pedagoga.

Cílem pedagogů v této třídě je vzájemné propojení světa zdravých dětí a světa dětí s handicapem v přirozeném prostředí. Je kladen důraz na vzájemnou toleranci mezi dětmi a respektování jejich potřeb.

Ve třídě je paralelně vedle mluveného českého jazyka používán alternativní způsob komunikace, konkrétně VOKS (výměnný obrázkový komunikační sytém).

Děti v integraci jsou maximálně zapojovány do běžných činností a zároveň je dodržován jejich individuální vzdělávací plán.

ZÁSADY PRÁCE:

-        K dětem se přistupuje s respektem, empaticky, nenásilně a individuálně.

-        Vytváří se zde podnětné prostředí pro fyzický, rozumový, komunikační, psychologický, sociální a emoční rozvoj. Aktivity jsou vždy přizpůsobeny potřebám dětí.

-        Děti se vedou k samostatnosti.

-        Každému dítěti se pomáhá zvládat odloučení od rodiče, začlenit se do společných her, učit se nacházet kompromisy, rozvíjet toleranci k ostatním, ohleduplnost, zdvořilost a pomoc.

-        Děti dostávají srozumitelné a jasné pokyny.

-        Aktivity během týdne jsou pestré a vždy vycházejí z Rámcově vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Děti mohou rozvíjet různé dovednosti. Všechny děti dostanou příležitost rozvíjet své silné stránky.

METODY A FORMY PRÁCE:

-        Pozorování - individuálních potřeb a zájmů dětí.

-        Situační prožitkové učení – vychází z nabídky aktivit, které jsou dětem blízké, které vyvolají přirozenou dětskou zvídavost a radost z objevování. Jejich realizací získávají děti nové zkušenosti, dovednosti a poznatky. Děti zažívají hlubší prožitek a lépe chápou smysl životních souvislostí, pokud mají příležitost si je samy prožít v reálném prostředí (př.: seznamování s přírodou venku v přírodě).

-        Spontánní sociální učení, založené na principu přirozené nápodoby - ve všech činnostech a situacích je potřeba dětem poskytovat vhodné vzorce chování a postojů a tím je motivovat k jejich přejímání.

-        Respekt k individuální volbě a aktivní účasti dítěte – pedagog je průvodce dítěte na jeho cestě za poznáním, probouzí v něm aktivní zájem a chuť dívat se kolem sebe, naslouchat a objevovat.

-        Aby se děti ve třídě cítily dobře, dodržujeme třídní pravidla, rituály a pravidelný denní režim.

TŘÍDNÍ PRAVIDLA:

- Třídní pravidla jsou tvořena společně s dětmi, to vede k větší vnitřní motivaci je dodržovat.

·       Základní pravidlo zní: „NESMÍ TO BOLET“ – Mě, kamarády, dospělé, přírodu, věci kolem nás. Každý má právo na své emoce, ale při jejich projevu nesmí nikomu ubližovat.

·       2x a dost!

·       Poslední slovo má „Náčelník“ = učitelka – náčelník zajišťuje bezpečí, může rozhodnout, když se děti nedokáží domluvit, děti ví, na koho se mohou obrátit.

·       OBRÁZKOVÁ PRAVIDLA doprovázená básničkou:

„Dobrý den a na shledanou“ - Když do školky přicházím,

                                                      vždycky hezky pozdravím,

                                                      při odchodu nejsem stranou,

                                                      řeknu hezky „na shledanou“.

„Srdíčkové pravidlo“ - Ve třídě se máme rádi

                                        a jsme všichni kamarádi.

                                        Hračky si vždy půjčujeme,

                                        se všemi se zasmějeme.

„Hračkové pravidlo“ - Pořádek tu musí být.

                                       Honem hračky uklidit.

                                       Zvedni auto, zvedni míč,

                                       se vším smetím rychle pryč.

                                       Chvíli záda ohýbej,

                                       do pořádku třídu dej.

„Želvičkové pravidlo“ - Pozor děti na úraz,

                                         ve třídě je hodně nás.

                                         Proto nožky neběhají,

                                         pomalu zde chodívají.

„Pusinkové pravidlo“ - Pusinka by se zlobila,

                                         kdyby škaredě mluvila,

                                         raději se usmívá,

                                         hezká slova povídá.

„Košťátkové pravidlo“ - Hračky svoje místo mají,

                                          uklízím je bez reptání.

                                          Oblečení mám poskládané,

                                          na své značce uklizené.

„Ouškové pravidlo“ - Když někdo něco vypráví,

                                      já ho v klidu poslouchám,

                                      až svou větu dokončí,

                                      řeknu, co si myslím sám.

„Kapičkové pravidlo“ - Šetři vodou, také mýdlem,

                                        umyj si ruce před jídlem.

                                        Kdo chce zdravý být,

                                        čisté ruce musí mít.

„Stolování“ - Nožičky si pod stůl dám,

                        vím, jak držet lžičku mám.

                        Jak správně baštit dobře vím

                        a z talířku všechno sním.

TŘÍDNÍ RITUÁLY:

§  Ranní kruh – děti se v ranním kruhu dozvídají více o aktivitách, které je ten den čekají. Učí se vyjadřovat, popsat co cítí, naslouchat ostatním a respektovat jejich názory a pocity.

§  Oslavy narozenin = Oslavenci všichni popřejeme a on se s námi může podělit o něco dobrého.

 

O NÁS - O PANÍ UČITELCE

Třída Berušek je raritou jesenické školy v tom, že má pouze jednu učitelku, která tráví s dětmi celé dopoledne. Po obědě děti, které zůstávájí ve školce, přechází do třídy Sluníček, kde se setkávají s paní učitelkou Nikoletou Křížovou a paní učitelkou Mgr. Janou Peškovou.

 

Mgr. Klára Kahounová

- vystudovala na Univerzitě Karlově v Praze obor Speciální pedagogika - Učitelství

- další absolvované kurzy, konference a stáže:

  rok 2014:

  "První pomoc u dětí"

  " Nové poznatky ve vzdělávání dětí" - kurz akreditovaný MŠMT

  rok 2015:

  " Respektovat a být respektován" - kurz akreditovaný MŠMT

  " Kurz polytechnické výuky pro učitele MŠ" - kurz akreditovaný MŠMT

  rok 2016:

   " Dítě s poruchou autistického spektra" - kurz akreditovaný MŠMT

  rok 2018:

   "Dítě v centru pozornosti" - konference nakladatelství Raabe

   "VOKS" - kurz výměnného komunikačního systému

    stáž v MŠ Slivenec

    "Autismus v praxi" – 4. ročník kazuistické konference

- má 2 děti

O NÁS - O ASITENTKÁCH PEDAGOGA

Ing.Bc. Petra Pavelková

Bc. Zuzana Chlaňová